Via de Hanzeroute naar Berlijn.

29 augustus 2019 - Harlingen, Nederland

Dag 1.  Maandag 5 augustus 2019

Katwijk - Leimuiden - Amsterdam - Durgerdam - Volendam - Hoorn - Enkhuizen - veerboot - Stavoren - Galamadammen - Makkum- Harlingen

202 km (12 km met de boot) 8 uur 32 min, gemiddeld 23.6 km/uur, 220 hoogtemeters

Bewolkt, later breekt de zon door, 22 graden, eerst matige wind tegen uit oost, later fors half-voor uit west.

“De kop is eraf”

We zijn goed in Harlingen aangekomen na een lange, lange dag.

De 1e dag heeft meteen de meeste kilometers van deze toertocht langs Duitse kusten en binnenlanden.

Deze afstand is gehaald, vanmorgen met hulp van Hejger Bert Vliegenthart uit Noordwijk.

De Kop van Noord Holland hebben we links laten liggen door een boottocht over het IJsselmeer.

De Afsluitdijk is momenteel dicht voor fietsers door renovatiewerkzaamheden.

Dan is de veerboot van Enkhuizen naar Stavoren een mooi alternatief.

De vertrektijd van de veerboot was om 12.45 uur en die tijd heeft meteen een tijdsdruk op deze dag gelegd.

Ik had een route gepland van 150 km tot aan Enkhuizen, een mooie routes via knooppunten.

Om die afstand te halen is de vertrektijd gepland in het donker om 5 uur vanuit Katwijk.

Bert Vliegenthart bood zichzelf aan als kopman en daar is vanmorgen goed gebruik van gemaakt.

De route liep alleen maar langs water: de Ringvaart, de Drecht, de Amstel, het IJ, het Buiten IJ en dan het IJmeer, de Gouwzee, het Markermeer en als laatste het IJsselmeer.

Die plas hebben we overgestoken met de veerboot van Enkhuizen naar Stavoren.

Nu zitten we aan de Waddenzee in Harlingen als eindbestemming in Hotel Zeezicht.

Om 8 uur zijn alle cafetaria’s nog dicht, maar in de jachthaven van Durgerdam vonden we bij de havenmeester een volle thermoskan met koffie. We mochten daar gratis gebruik van maken.

Bert nam bij de veerboot in Enkhuizen van ons afscheid en hij rijdt alleen terug.

Zijn teller zal vanavond op meer dan 250 km staan!! Wij komen vandaag op 200 als je de boot meetelt.

Katwijkers willen elkaar altijd zien: Douwe Remery vaart met Charlie Gunthardt en Pieter Zuyderduin in een historische oude sloep van de “bruine vloot” vanuit Monnickendam.

Door de westenwind zijn ze aan lager wal geraakt bij de Galamadammen bij Koudum.

We hebben ze opgezocht in de jachthaven en leuk bijgepraat..

Nu geniet ik van bier en chicken wings in de haven van Harlingen met uitzicht op zee.

Willem is douchen, want zijn schaatsvriend Arie Dees komt ons zometeen opzoeken.

Mijn verslag is klaar.

Morgen op weg naar Delfzijl met een garnalen bedrijfsbezoek bij Heiploeg van P&P in  Zoutkamp.

Groet van Willem en Gert

Verhaal van Willem op Facebook

Om 5.00 exact verlaat ik bepakt en bezakt het huis op weg naar Gert voor onze fietsreis naar Berlijn. Vroeg op omdat we de boot moeten halen in Enkhuizen die om 13.45 afvaart. Bert Vliegenthart nog ophalen in Noordwijk, het de enige die-hard die het aandurft om ons op dit criminele tijdstip een stuk te begeleiden. Het weer is prima, droog en rustig, ze zijn alleen vergeten de wind te draaien maar dat komt later goed. Naar Sassenheim komen we 3 fietsers, twee vogels en 1 konijn tegen die zich alle 6 rotschrikken omdat we geen verlichting voeren.

Het wordt al lichter als we via de ringvaart naar de Amstel rijden die ons prachtig naar en door Amsterdam voert.

Koffiedrinken doen we in Durgerdam maar het restaurant is nog gesloten. In de jachthaven dan maar, er staan koffiekannen klaar bij de receptie. Zouden ze ons verwachten? Er echter niemand binnen en ook niet op het havenkantoor. Dan komt de havenmeester langzaam aanvaren en we vragen of we van de koffie gebruik mogen maken, en dat mag.

Gert springt op en zegt dat we door moeten naar Enkhuizen. We vervolgen onze reis via Monnickendam, Volendam en Edam waar we nog een snelle kop koffie nemen.

Daarna door naar Enkhuizen waar we op 12.15 binnen rijden, een half uur voor de boot vertrekt naar Stavoren.

We hebben deze (mooie) route genomen in plaats van de Afsluitdijk die zijn naam voor fietsers eer aan doet: afgesloten door blokkeer-Friezen.

We nemen hier afscheid van Bert die alleen tegenwind naar huis moet, wij gaan even uitrusten op de boot. 80 minuten doet hij er over en hij gaat flink te keer op het IJsselmeer.

In Stavoren stappen weer op richting de Galama dammen waar Douwe Remery met zijn crew naar aanmeert. Het is leuk hem daar op zijn geboortegrond eens te ontmoeten maar we gaan na een kwartier weer door. De 150 km naar Enkhuizen begint in de knieën te kruipen en we moeten er nog zo’n 45 naar Harlingen. Omrijden doen we niet meer en gaan als een speer naar de eindbestemming waar we even over zessen arriveren, van 5 uur af vanmorgen. Het is genoeg geweest.

Nu wassen en de verslagen maken.